SIA Rīgas satiksme (RS) pēdējos gadus pie degvielu piegādājis uzņēmums, kura patiesā labuma guvēji divi Monako dzīvojoši itāļi, kuru vārdi parādījušies starptautiskā izmeklējošo žurnālistu pētījumā par noziedzīgo pasauli, vēsta TV3 raidījums Nekā Personīga.
Jau agrāk medijos izskanējušas ziņas, ka RS krietni pārmaksā par degvielu, un arī auditoru revīzijā atklāts, ka degvielas pirkšana nav bijusi izdevīga. Tomēr RS šo sadarbību joprojām turpina.
Turklāt kāds starptautisko pētniecisko žurnālistu organizācijas publicēts dokuments atklāj, ka iespējams ofšoros paslēptajiem uzņēmējiem varētu būt saites ar noziedzīgo pasauli Itālijā un Krievijā. Firmas pārstāvji Latvijā gan to kategoriski noliedz, informē Nekā Personīga.
Ieriķos šosejas malā kādreiz bija degvielas uzpildes stacija ar prozaisku nosaukumu Ramockas dzirnavas. Pirms desmit gadiem firmu pārpirka uzņēmējs Māris Āriņš. Viņa bizness uzplauka strauji,un drīz vien firma ieguva iespēju piegādāt degvielu RS un pēc tam arī Latvijas dzelzceļam, skaidro žurnālisti.
Uzņēmējam paveicās arī tikt pie savas naftas bāzes. Savulaik šī teritorija Slokā Jūrmalā piederēja RS meitas kompānijai Degvielas apgāds. Kad Rīgas mēra amatā pirmos divus gadus bija nostrādājis Nils Ušakovs (S), RS nolēma, ka par pašvaldības naudu uzlabotā un sakārtotā naftas produktu bāze tai nav vajadzīga un to pārdeva Ramockas dzirnavu jaunajam īpašniekam. Šobrīt te saimnieko Āriņa vadītais uzņēmums, ko nu sauc RDZ Energy. RS turpina pirkt viņa piegādāto degvielu.
Pirms pieciem gadiem Nekā personīga rīcībā nonāca degvielas piegādes pavadzīmes RS. Tajās varēja redzēt, ka pašvaldības uzņēmums iepērk degvielu par augstāku cenu nekā to tirgoja konkurenti. Rīgas mērs solīja, ka meklēs vainīgos.
Tomēr pēc Ušakova jautājumiem Bemhenam RDZ Energy tika pie nākamā 60 miljonus eiro vērtā degvielas iepirkuma līguma RS vēl uz pieciem gadiem, stāsta raidījumā.
Līdzās tam uzņēmums uzvarējis Ekonomikas ministrijas iepirkumos par naftas rezervju glabāšanu. Kad ministrija sludināja pirmo konkursu, jau tobrīd bija zināms, ka firmas īpašniekos ir ofšori no Maltas un Britu Virdžīnu salām, stāsta Nekā personīga komanda.
Ministrija aizbildinājās, ka tos pētīt nebijis laika, jo Eiropas komisija iepirkumu steidzinājusi. Bet, ka nākamajos ofšorus rūpīgi izanalizēs.
Tomēr arī pēdējā konkursā pagājušogad Ekonomikas ministrija degvielas stratēģisko rezervju glabātājus atlasīja ofšorus nemaz nepētot, norāda žurnālisti.
Pagājušā gada decembrī RDZ Energy ieguva iespēju piegādāt degvielu arī Rīgas brīvostas uzņēmumam Rīgas Brīvostas flote, kas ostā sniedz velkoņu pakalpojumus. Līguma vērtība – divi miljoni eiro. Brīvostas pārvaldnieks par ofšoru izcelsmi neko neesot dzirdējis, informē Nekā personīga.
2017.gada decembrī stājās spēkā likums, ka visām firmām, kam īpašnieki ir ārvalstīs reģistrēti uzņēmumi, tajā skaitā arī ofšori, Uzņēmumu reģistrā jāiesniedz ziņas, kas ir to patiesie labuma guvēji. Tas bija jāizdara līdz pagājušā gada martam. Tomēr aptuveni 2 000 firmas šo informāciju turpināja slēpt. Tajā skaitā arī degvielas piegādātājs RS, norāda raidījumā.
5.martā Uzņēmumu reģistrs ir fiksējis, ka patiesie labuma guvēji RDZ Energy īpašniekiem – diviem ofšoriem no Maltas un Virdžīnu salām (BHC Investment Limited un Galaxy Energy Group Ltd) ir Monako dzīvojoši itāļi Masimo Filosa (Massimo Filosa) un Džiangiakomo Serena di Lapigio (Giangiacomo Serena di Lapigio). Viņu vārdi figurē kādā Itālijas policijas dokumentā, ko publicējusi pētniecisko žurnālistu Korupcijas un organizētās noziedzības izpētes organizācija jeb OCCRP.
Tas galvenokārt veltīts ukraiņu izcelsmes mafijas darbonim Leonīdam Miņinam. Viņš turēts aizdomās par kontrabandu, narkotiku un ieroču tirdzniecību, naudas atmazgāšanu. Vairākas valstis viņu ir izraidījušas vai iekļāvušas melnajos sarakstos. Miņins tiek uzskatīts par vienu no galvenajiem Odesas mafijas vadoņiem, kas kontrolē šīs ostas pilsētas naftas rūpalu. Dokumentā teikts, ka viņš ir daudzu uzņēmumu īpašnieks, kas darbojas naftas produktu biznesā. Starptautisko žurnālistu organizācijas publicētajā dokumentā minēta virkne ar firmām Monako, Luksemburgā, Šveicē un citviet, kas tiek saistītas ar šo mafijas darboni. Starp tām arī Galaxy Energy, skaidro Nekā personīga.
E–pastā Nekā personīga Āriņš iesaka neaizrauties ar centieniem viņa firmas patiesā labuma guvējus no Monako saistīt ar stāstiem par itāļu mafiju, jo to varot uzskatīt par nomelnošanu un apmelošanu. Abi Monako dzīvojošie kungi ar ukraini Miņinu neesot bijuši pazīstami, viņiem neesot bijis kopīgs bizness un nekad neesot bijuši aizdomās turētie vai kādā citā statusā jebkādā kriminālprocesā.
Par Rīgas transportu atbildīgās domes komitejas agrākais vadītājs Vadims Baraņņiks (S) un arī jaunais vadītājs Vadims Faļkovs (S) apgalvo, ka neko nezinot par Rīgas satiksmes sadarbību ar ofšoriem.
Rīgas vicemērs no Gods kalpot Rīgai uzskata, ka mēra Ušakova kā Rīgas satiksmes pārrauga pieļautā prakse sadarboties ar ofšoriem nav laba. Līdzīgi domā arī no amata aizgājušais RS vadītājs Anrijs Matīss.
«Tas absolūti nav normāli, ja pa pašvaldības vai valsts naudu tiek slēgti līgumi, kas saistītas ar dažādām ofšoru kompānijām, kurām pat nav zināmi īpašnieki. Agrāk, kad es strādāju RS, nebija šis patiesā labuma guvējs atklāts. Bet manuprāt tas ir arī pretēji likumam – ka nevar slēgt līgumu, nezinot, kas ir patiesā labuma guvējs. Jo tik pat labi viņš var būt saistīts ar Ziemeļkorejas vai kādām citām sankcijām. Un uzņēmums maksā naudu un tādējādi pārkāpj Eiropas savienības noteiktos ierobežojumus. Noteikti nedrīkst būt līgumi, kuriem nav skaidrs, kas ir īpašnieki un nav skaidrs, kas ir šīs kompānijas reālie akcionāri,» Nekā Personīga teic Matīss.
«Es varu pievienoties tiem, kas uzskata, ka sadarboties ar ofšoriem – tas ir amorāli,» raidījumam savu viedokli pauž Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Oļegs Burovs (GKR).