Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, 2018.gads avionozarei līdz šim nav bijis ne tuvu tik veiksmīgs. Šogad palielinājušās gan degvielas cenas, gan pieaudzis streiku skaits, kas Eiropas lidsabiedrībām rada aizvien lielākas problēmas, BNN norāda lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmuma Skycop pārstāvji.
Viņi norāda, ka Eiropas Aeronavigācijas drošības organizācijas Eurocontrol izpilddirektors Ēmons Brenans (Eamonn Brennan) informē, ka lielais streiku skaits ir būtiski ietekmējis arī lidojumu precizitāti. Aprīlī datos apkopoti un redzami konkrēti notikušie streiki, kas ievērojami ietekmējuši Eiropas aviosabiedrību darbības precizitāti.
«Lai arī 2017.gads avionozarei bijis ļoti izaicinošs, tas tomēr uzskatāms par veiksmīgi aizvadītu gadu, jo pērn nozare pieredzējusi visstraujāko pasažieru satiksmes pieaugumu kopš 2004. gada. Balstoties uz lidsabiedrību asociācijas ACI Europe datiem, ceļotāju skaits gada laikā pieaudzis par 8,5%, bet lielākās problēmas aizvadītajā gadā radījis pilotu trūkums un Eiropas aviosabiedrību konsolidācija. Arī šogad tiek prognozēts aviopasažieru skaita pieaugums, taču aktuālās problēmas pārvadātāju darbībā un notiekošie streiki rada šaubas par aviosabiedrību spēju apmierināt pieaugošo pieprasījumu,» stāsta Skycop pārstāvji.
Lielākais streiku skaits norisinājās šī gada februārī un vairumā gadījumu streikojuši Itālijas un Francijas lidsabiedrību darbinieki. Uzņēmumā atzīmē, ka laikā no šī gada sākuma līdz maijam aviokompānijā Air France notikuši 14 streiki, kā rezultātā par 9,7% kritusies kompānijas akciju vērtība un uzņēmumam tas radījis vairāk nekā 300 miljonu eiro lielus zaudējumus. Savukārt Itālijā šajā pašā laika periodā norisinājušies trīs streiki. Visi minētie streiki būtiski traucējuši lidsabiedrību darbībai, radot aizkavēšanos vai lidojumu atcelšanu.
Biežākais streiku iemesls ir vadības nevēlēšanās palielināt algas. Pret šo netaisnību cīnās visi darbinieki – kā apkalpe, tā arī gaisa satiksmes kontroles pārstāvji. Lai arī aviokompāniju peļņa pieaug, darbinieku algas lielākas nekļūst. Šī iemesla dēļ darbinieki vēršas pēc palīdzības arodbiedrībās, atzīmē kompensāciju pieprasītāji.
«Mūsu rīcībā esošie dati liecina, ka streiki gada laikā rada neērtības vairāk nekā 1,5 miljoniem pasažieru. Eiropas Savienības likumdošana diemžēl neaizsargā nevienu no šiem pasažieriem. Aptuvenā kopsumma, kas aviosabiedrībām gada laikā stāsta Skycop izpilddirektors Marjus Stonkus.
Vasaras sezonā lidojumu kavēšanās un reisu atcelšana rada īpaši lielus sarežģījumus. Darbinieku arodbiedrības, kas pārstāv Ryanair apkalpi Spānijā, Portugālē, Beļģijā un Itālijā jau paziņojušas, ka gadījumā, ja aviokompānijas darbībā un attieksmē pret darbiniekiem netiks veikti uzlabojumi, streikus plānots organizēt arī karstākajā ceļojumu laikā – vasarā, atzīmē uzņēmumā.
Streiki visvairāk traucē un ietekmē tieši aviopasažierus. Skycop ir pārliecināti, ka pašreizējā likumdošana, kas nosaka aviopasažieru tiesības, ir novecojusi un ir jāmaina: «Jau vairāku mēnešu garumā vērojam un analizējam situāciju nozarē. Ikvienu aviopasažieri aicinām izteikt viedokli un parakstīties interneta platformā Avaaz, paužot savu nostāju pret pastāvošo likumdošanu, akcentējot tās nepilnības,» papildina Stonkus.
Petīcija ar parakstiem tiks nosūtīta ES atbildīgajām iestādēm, kuras saistībā ar nesenajiem notikumiem tiks aicinātas izskatīt un noteikt streika norisi kā kompensējamu lidojuma kavēšanās vai atcelšanas iemeslu, atzīmē uzņēmumā.
Petīcija pieejama: https://ej.uz/qis9