Vienošanās par dzelzceļa Rail Baltica projekta finansēšanas un izpildes nosacījumu līgumu ir panākta un šodien trijās Baltijas valstu galvaspilsētās tas tiek parakstīts, tā Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē 30.septembrī paziņoja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.
«Varbūt šķiet, ka šodien ir dramatisks datums, bet es gribētu šo drāmu noņemt,» pauda Rubesa, uzsverot, ka vienošanās ir panākta un šodien notiek tehnisks darbs, lai deviņas Baltijas valstu iestādes līgumu fiziski parakstītu.
Viņa atzina, ka vienošanās nenāca viegli, ņemot vērā, katras valsts atšķirīgos likumus un juridiskos procesus. Tā gan neesot tikai Baltijas valstu problēma, tā ir visos Eiropas Savienības starpvalstu projektos.
Rubesa skaidroja, ka atbilstoši līgumam “RB Rail” būs centrālā pārvaldītāja loma projektā. Uzņēmums vadīs iepirkumos, nodrošinās projekta īstenošanu, kā arī mārketinga un biznesa aktivitātes.
«Tas ir bagāts darbības lauks,» atzina RB Rail vadītāja.
Rubesa arī norādījusi, ka Somija ir ļoti ieinteresēta šajā projektā, tostarp ņemot vērā kravu pārvadājumu iespējas pa plānoto infrastruktūru. Tas gan neesot nākamo mēnešu jautājums, taču drīzā nākotnē varētu sākties sarunas ar Somiju, ja Baltijas valstis spēs projektu «uzlikt uz kājām».
Pēc viņas teiktā, Somija apsver iespēju izbūvēt savienojumu ar Zviedriju, kas savukārt nozīmētu, ka Baltijas valstis pa dzelzceļu varētu tikt savienotas arī ar Skandināvijas valstīm.
Vairākiem deputātiem sēdē bija jautājumi par projekta ekonomisko pamatotību, investīcijām tautsaimniecībā, nepieciešamo valsts līdzfinansējumu, kā arī infrastruktūras uzturēšanu pēc tās izbūves.
Rubesa atzina, ka patlaban uz šiem jautājumiem konkrētas atbildes sniegt nevar, jo projekta izmaksu-ieguvumu analīzi plānots pabeigt nākamgad.
Vienlaikus viņa vērsa uzmanību, ka jau patlaban ir pietiekami liela interese par kravu pārvadājumiem pa šo infrastruktūru gan no Somijas, gan viena no lielākajiem Polijas loģistikas uzņēmumiem puses. Savukārt potenciālo pasažieru pārvadājumu apmēru ir sarežģīti aplēst, ņemot vērā, ka šāda savienojuma agrāk nav bijis.
Jau iepriekš Baltijas valstu un Polijas parlamentārieši konsekventi pauduši skaidru un vienotu atbalstu dzelzceļa savienojuma ar Rietumeiropu izbūvei. Pēdējais apliecinājums tam ir četru valstu parlamentu Eiropas lietu komisiju vadītāju šī gada 19.septembrī pieņemtais kopīgais paziņojums, kurā politiķi pauž atbalstu Rail Baltica projektam un aicina atbildīgās puses stingri ievērot projekta termiņus, lai nezaudētu tam paredzēto Eiropas Savienības finansējumu. Paziņojumā Latvijas, Lietuvas, Igaunijas un Polijas parlamentārieši norāda, ka tas ir gadsimta nozīmīgākais projekts Baltijā un dzelzceļa attīstība ir arīdzan Baltijas valstu nacionālās drošības jautājums.
Šogad 7.septembrī RB Rail padomes sēdē Baltijas valstu pārstāvji vienojās par turpmāko iepirkumu modeli un atbildības sadalījumu projekta Rail Baltica realizēšanā. Visi projekta iepirkumi tiks dalīti trijās grupās – iepirkumi, kurus organizēs tikai kopuzņēmums, konsolidētie iepirkumi, kurus īstenos kopuzņēmums, un iepirkumi, kurus īstenos nacionālo valstu ieviesējorganizācijas stingrā kopuzņēmuma uzraudzībā.
Satiksmes ministrijā pauda, ka padomes sēde ir būtisks pagrieziens Baltijas valstu sadarbībā, lai turpinātu darbu pie projekta tālākas izstrādes finansējuma saņemšanai. Padomes sēdes laikā tika diskutēts par rīcību saistībā ar RB Rail centralizētākiem iepirkumiem, noteikta tās vadošā loma, kā arī pārrunāti Latvijas, Lietuvas un Igaunijas nacionālo iepirkumu jautājumi, kurus uzrauga RB Rail un kas tiek veikti pēc RB Rail izstrādātiem iepirkuma principiem.
Iepriekš vēstīts, ka Eiropas Parlamenta Transporta un tūrisma komitejas priekšsēdētājs Mihaels Krāmers brīdināja – ja Baltijas valstis arī turpmāk nespēs atrast kopīgu valodu jautājumā par Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica projektu, tās var zaudēt šim projektam piešķirtos līdzekļus.
Baltijas valstīm domstarpības bija tādos jautājumos kā pievienotās vērtības nodokļa sadale par Rail Baltica darbiem, iepirkumu modelis projektā, kā arī RB Rail valdes locekļu iecelšana. Patlaban gan domstarpības esot atrisinātas.
Ref:103.000.103.200516