Latvijā 20% maza un vidēja lieluma uzņēmumi (MVU) savas preces vai pakalpojumus klientiem piedāvā tiešsaistē, kamēr Lietuvā tos izmanto 22%, bet Igaunijā 25% uzņēmumu, liecina SEB bankas veiktā aptauja.
No trim Baltijas valstīm Latvijā ir arī mazākais to MVU īpatsvars, kas tuvākajā laikā plāno uzsākt tirdzniecību internetā – 13%. Lietuvā savas preces vai pakalpojumus tiešsaistē drīzumā piedāvās 17%, bet Igaunijā – 21% maza un vidēja lieluma uzņēmumu, secināts pētījumā.
«Vairāk nekā divas trešdaļas jeb 67% maza un vidēja lieluma uzņēmumu Latvijā neizmanto interneta iespējas savu preču vai pakalpojumu pārdošanai. Šis fakts mani dara bažīgu, jo tendences liecina, ka klientu vēlmes ir pilnīgi pretējas. Aizvien vairāk cilvēku vēlas iepirkties elektroniskajos kanālos. Tādēļ, ja uzņēmums savus pakalpojumus nepiedāvā internetā, tas pats ierobežo savu klientu skaitu gan vietējā tirgū, gan eksportā, jo ārzemju klientiem elektroniskie kanāli visbiežāk ir vienīgā iespēja iegādāties Latvijas uzņēmumu ražojumus,» komentē SEB bankas valdes loceklis Arnis Škapars.
Vienlaikus aptaujas rezultāti liecina, ka Latvijas maza un vidēja izmēra uzņēmumu izpratne par digitalizācijas nozīmi pieaug. 45% mazo un vidējo uzņēmumu Latvijā ir atbildējuši, ka ar digitalizāciju saistītās aktivitātes to šī gada plānos ieņem svarīgu lomu. Gadu iepriekš šādi atbildēja tikai 30% aptaujāto uzņēmumu. Lietuvā 44% uzņēmumu digitalizācijas aktivitātēm piešķīruši nozīmīgu lomu savos šī gada plānos, bet Igaunijā – 51% mazo un vidējo uzņēmum.
Baltijas biznesa pārskats ir SEB bankas veidota mazā un vidējā uzņēmumu aptaujas apkopojums, kas sniedz Baltijas uzņēmumu redzējumu par piecām jomām: apgrozījuma pieaugumu, nodarbinātību, eksportu, inovācijām un investīcijām. Baltijas biznesa pārskatā par 2019.gadu apkopotas 4 200 Baltijas valstu mazo un vidējo uzņēmumu atbildes, tostarp gandrīz 1 200 Latvijas uzņēmumu viedokļi. Aptauja veikta 2018.gada decembrī.